ANDA ADA DUIT SYILING ATAU KERTAS LAMA? JUALKAN DI SINI KERANA HARGA SEMAKIN HARI SEMAKIN MENINGKAT MENCECAH RM32,000 SEKEPING


Anda Ada Duit Kertas Atau Syiling Yang Lama ? Jualkan Disini , Kerana Harga Semakin Hari Semakin Meningkat Mencecah RM32,000 Sekeping. Kalau Ada Rakan Atau Family Anda Berminat, Sila Tag Mereka. Untuk Ketahui Caranya , Tekan Gambar Dibawah Atau Share Di Wall Anda Untuk Mendapat Respon Yang Cepat!






Saya telah membuat infografik untuk post ini bagi memudahkan anda faham tentang cara-cara menjual duit lama anda. Anda boleh memuat turun infografik tersebut di laman Facebook saya; Infografik: Panduan Menjual Duit Lama.
Anda dibenarkan untuk berkongsi infografik ini dengan syarat tidak mengubah sebarang rekabentuk dan maklumat yang saya sertakan. Jika boleh, tolong kongsikan link post/blog ini di post/entri yang anda buat.

Ramai yang bertanya macamana cara mudah nak jual duit lama. Ada di antara mereka yang bertanya itu mempunyai banyak duit syiling lama Malaysia yang ingin dijual kerana sudah lama menyimpannya atau baru sahaja dapat daripada saudara-mara dan rakan-rakan. Jika anda rajin mencari duit lama, ianya juga boleh menjadi satu bisnes yang menguntungkan. Jika anda tahu duit syiling lama yang manakah yang dicari oleh para pengumpul duit syiling lama. Saya akan menceritakan mengenai hal duit 'Rare" yang dicari oleh kolektor kemudian. Untuk entri ini, saya akan kongsikan kepada anda cara mudah untuk menjual koleksi duit syiling lama anda.

Apa yang anda perlu lakukan sebelum menjual duit lama?
Anda perlu cuba mencari harga duit lama tersebut terlebih dahulu sebelum anda ingin menjualnya. Jika tidak, anda mungkin akan meletakkan harga tidak masuk akal atau harga yang terlalu murah daripada harga pasaran. Anda boleh mencari harga syiling tersebut secara online. Saya ada menyenaraikan harga duit syiling lama di blog ini sebagai panduan kepada anda semua. Namun, anda perlu tunggu untuk sesetengah entri yang masih belum siap. Jika anda tidak dapat menunggu, sila cari dan beli buku daripada Steven Tan ataupun KN Boon sebagai rujukan anda. Jika anda betul-betul ingin serius didalam bisnes jual beli duit lama atau mengumpul duit lama, buku-buku tersebut adalah benda yang wajib anda beli terlebih dahulu sebelum mula membeli koleksi anda.

Jika anda telah menemui harga yang sesuai, untuk jualan secara online, pastikan anda mengambil gambar yang jelas dan terang untuk kedua-dua belah muka syiling anda. Jangan sesekali gunakan gambar yang kabur didalam jual beli duit syiling anda kerana bagi kolektor permukaan duit syiling juga memainkan peranan untuk menentukan harganya. Anda pasti pernah mendengar berkenaan kondisi duit syiling Very Fine (VF) atau Uncirculated (UNC) bukan? Kolektor perlu mempastikan kondisi duit syiling tersebut sebelum membuat keputusan untuk membeli duit syiling anda. Jika anda tidak tahu menilai dan mengred duit syiling anda sekalipun, gambar syiling yang jelas akan membantu mereka membuat keputusan.

Menjualnya secara online.

Pada ketika ini, ada pelbagai pilihan untuk menjual duit syiling lama secara online. Trend terbaru pada ketika ini adalah menjualnya di Facebook group. Rasanya hampir semua orang ada sekurang-kurangnya satu akaun Facebook bukan? Ada banyak kumpulan Facebook group yang agak aktif pada ketika ini, anda boleh membacanya disini; Facebook group yang wajib anda sertai. Sebaik-baiknya, baca dahulu peraturan di dalam group-group tersebut sebelum anda mula menjual koleksi anda. Kolektor baru perlu mendaftar dengan mereka terlebih dahulu sebelum dibenarkan untuk mula menjual duit lama.

Satu lagi pilihan yang rasanya semua orang tahu ialah menjualnya di mudah.my. Jika anda mempunyai banyak duit syiling lama untuk dijual, saya sarankan anda untuk mendaftar sebagai ahli PRO Niaga, pendaftaran adalah percuma. Agak mudah untuk anda menjual banyak item berbanding menjualnya secara one off. Pastikan tajuk untuk duit syiling tersebut adalah betul sebelum anda menerbitkan iklan anda. Satu lagi perkara yang paling penting adalah pastikan anda tidak termasuk didalam golongan mereka yang menjual duit syiling pada harga yang tidak masuk akal, periksa dahulu harga terbaik untuk duit syiling anda sebelum anda menerbitkan iklan anda.

Mungkin kepada anda yang ingin serius menjalankan bisnes jual beli  duit lama, eBay.com.my adalah satu pilihan yang terbaik. Ini kerana mereka mempunyai sistem rating kepada penjualnya. Apabila anda sudah mendapat rating yang tinggi, pembeli akan lebih mudah untuk mempercayai anda. Anda juga mungkin akan mendapat pembeli dari luar negara.

Menjualnya kepada rakan-rakan kolektor

Anda perlu membina network/rangkaian rakan-rakan kolektor jika anda ingin menjual melalui rakan-rakan sahaja. Mungkin cara yang terbaik pada ketika ini adalah melalui Facebook dan juga forum selain secara offline. Di Facebook, anda boleh melihat rakan-rakan yang mempunyai hobi yang sama dengan anda dengan mudah. Di dalam forum, biasanya ada ruangan hobi, turut serta didalam ruangan itu dan pastikan anda aktif kerana rakan yang lain mudah mengenali anda jika anda aktif didalam forum. Untuk rangkaian offline pula, anda mungkin perlu bertanya kepada rakan-rakan tentang hobi mereka, mana tahu rakan satu opis anda adalah pengumpul duit lama. Namun, apabila anda menjual kepada rakan-rakan, harga jualan juga adalah harga rakan-rakan, harganya perlu murah sedikit untuk menarik rakan-rakan membelinya.

Menjualnya melalui persatuan Numismatik

Pada ketika ini, hanya ada satu persatuan Numismatik yang aktif di Malaysia iaitu Malaysia Numismatic Society atau MNS. Anda boleh turut serta menjadi ahli mereka dan mungkin turut serta didalam jualan lelongan mereka yang di adakan setiap 3 bulan sekali. Jika anda ingin turut serta didalam lelongan mereka, sebaiknya anda hanya menjual syiling yang berkualiti tinggi jika anda ingin mendapat harga yang terbaik. Sebagai contoh, duit syiling 1 sen 1976 tembaga yang dijual melalui lelongan di MNS akan mendapat pembeli dengan mudah berbanding anda menjualnya sendiri. Perlu di ingat, anda akan dikenakan fee sebanyak 5% daripada harga jualan untuk setiap item anda.

Menjualnya kepada penjual duit lama

Salah satu cara yang mudah dan cepat untuk menjual duit lama dalah dengan menjualnya dengan penjual duit lama berdekatan anda. Anda boleh melihat senarai penjual duit lama yang saya terbitkan di blog ini. namun, perlu di ingat, apabila anda menjual kepada mereka, anda hanya akan mendapat harga kurang daripada 50% daripada harga pasaran. Selain itu, tidak semua duit syiling diterima oleh mereka. Jika anda hanya mempunyai duit syiling luar negara, ada kemungkinan besar mereka tidak akan menerimanya. Begitu juga dengan syiling anda yang kotor atau kondisi yang teruk, jika ianya duit biasa, mereka juga tidak akan membelinya. Ini sebagai pilihan terakhir kepada mereka yang malas atau tidak tahu macamana untuk menjual dengan cara yang lain.

Saya harap anda faham dengan apa yang ingin saya sampaikan. Sebarang pertanyaan adalah dialu-alukan. Cuma pastikan anda tidak memberi komen untuk mengiklankan jualan duit syiling anda. 

Terima kasih kerana membaca entri ini.
ANDA ADA DUIT SYILING ATAU KERTAS LAMA? JUALKAN DI SINI KERANA HARGA SEMAKIN HARI SEMAKIN MENINGKAT MENCECAH RM32,000 SEKEPING ANDA ADA DUIT SYILING ATAU KERTAS LAMA? JUALKAN DI SINI KERANA HARGA SEMAKIN HARI SEMAKIN MENINGKAT MENCECAH RM32,000 SEKEPING Reviewed by Berdiri Sendiri on 05:54 Rating: 5

69 comments:

  1. Saya nak jual duit rm1 kertas lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sya ada duit kertas rm1 lama..

      Delete
    2. Saya ada duit lama luar negara tahun 1887,spa berminat boleh PM no ni,0197670685,harga boleh bincang

      Delete
    3. saya nak juall duit kertas lama 2
      ringit

      Delete
    4. saya duit rm 1 lama,mcm mna nk jual

      Delete
  2. Terlalu byk duit lame nk sale so wasap la for diskuss 01112013078

    ReplyDelete
  3. 0176675958 wasap saya , saya nak jual siling luar negara , ada banyak saya nak jual secara borong , koleksi semasa belayar dahulu , COD negeri perlis

    ReplyDelete
  4. Wasap saya nok jual sliling lama..,sya bayak duit sliling lama nie..

    ReplyDelete
  5. No wasap saya nie ye.
    0146618532

    ReplyDelete
  6. Saya Ada duit lama...bleh contact sya01133577840

    ReplyDelete
  7. Saya ada duit lame untok di jual ..bleh wasap saye ..01124172115

    ReplyDelete
  8. Mencari pembeli duit kertas lama (malaya british and borneo) satu dolar. Berminat? Boleh ws 0143905615

    ReplyDelete
  9. Salam...sy nk mencari pembeli duit syiling 20sen tahun 1988...jikalau. berminat bolh call sy pde no yng ter'tera(017-6412047)atau whatup sy di no yng sme...

    ReplyDelete
  10. Salam...saya ingin jual duit lama tanda tangan AISHA PON ada sip mau boleh Coll 0199409365....

    ReplyDelete
  11. saya ada duit rm 1 kertas lama tandatangan siri ke 4
    boleh hubungi saya
    0173943698

    ReplyDelete
  12. Sya ada duit shiling rajah srawak c,v,brooke

    ReplyDelete
  13. Saya ada duit lama rm10 ada 1 keping gabenor aisha.kalau sesiapa nak beli Sila WhatsApp saya no 01137534287

    ReplyDelete
  14. saya ada rm 10 ringgit lama,dngn rm2 ringgit lama,berminat ws saya,0183122877

    ReplyDelete
  15. saya ada rm 10 ringgit lama,dngn rm2 ringgit lama,berminat ws saya,0183122877

    ReplyDelete
  16. saya ada rm 10 ringgit lama,dngn rm2 ringgit lama,berminat ws saya,0183122877

    ReplyDelete
  17. Duit 1 kertas lama tandatanga Aisah ntah tak reti sangat ada minat 0102130252

    ReplyDelete
  18. Says Ada suit lama 1ringgit dengan duit syiling

    ReplyDelete
  19. Saya ade duit syiling lame n duit kertas 1 ringgit lame pm 0173654716..byk thn Pye duit syiling lame I ade

    ReplyDelete
  20. 0142157705. Siapa Nak beli duit kertas lama. Pm saya.

    ReplyDelete
  21. Saya ada duit lama siri 1 dan siri 2 dan rm2 siapa nak beli WhatsApp saya 0167242408

    ReplyDelete
  22. Siapa ada beli duit lama col saya 0107967531

    ReplyDelete
  23. Siapa Nak beli duit kertas lama. Saya ada RM1 & RM5 (masih cantik & tak berlipat)..Call or Whatsapp
    saya 0163713557

    ReplyDelete
  24. Siapa Nak beli duit kertas lama. Saya ada RM1 & RM5 (Masih cantik & Tak berlipat). PM saya.call atau Whatsapp saya 0163713557

    ReplyDelete
  25. Pm me 011-28548086 saya ada wang kertas rm 1,rm 2 dan duit syiling rm 1 tembaga

    ReplyDelete
  26. Saya ingin menjual duit kertas rm10 dan rm2 sain aisah.sesiappa ingin berminat bolrh watsap no saya 019817254r

    ReplyDelete
  27. Sy ingin menjual duit kertas rm10 dn rm2 sain aisah.sesiapa berminat boleh watsap no saya 0198172544

    ReplyDelete
  28. Sy ingin menjual duit kertas lama rm1,2 sain aishah dan lagi rm1 sain lagi lame pade Ali abu hansan sesiapa berminat boleh watsap No sy 0183737793

    ReplyDelete
  29. Siapa yg nak beli wang siling lama boleh hubungi saya.. 0195122441. Kota kinabalu sabah

    ReplyDelete
  30. saye nak jual duit syiling lame dengan duit kertas

    ReplyDelete
  31. saye nak jual duit syiling lame dengan duit kertas 0168857562

    ReplyDelete
  32. Sy nk jual wang THEJAPANESEGOVERNMENT KELUARAN TAHUN 1942 KLU X SILAP...ONE HANDRED DOLLARS 1KEPING SJ..
    0172255372

    ReplyDelete
  33. ..saya ada duit keretas lama,kalau nak beli ni nombor wstpp saya..

    -01125252770 fardil

    ReplyDelete
  34. Asalamualaikum..saya ada duit satu ringgit lama,dua ringgit lama dan lima ringgit lama..saya nak jual.
    Whatsapp number ni kalau berminat
    0146664079

    ReplyDelete
  35. slam....sya ada duit lma rm2rggit sma rm1rggit yg lamamcm mna nak jual

    ReplyDelete
  36. saya ada duit syiling 1ringit tahun 1969. 01161193790

    ReplyDelete
  37. saya ada duit kertas lama whatsap 0163166280

    ReplyDelete
  38. Salam. Saya ada memiliki wang syiling dan kertas. Wang Malaysia dan luar Negara. Kalau sesuai harga saya jual.

    ReplyDelete
  39. saya ada duit syiling lama 50sen 1967..0198329791 whassap saya..

    ReplyDelete
  40. 0129886938 nak jual 50rggt lama
    10rggt lama

    ReplyDelete
  41. Sya nk jual duit lama kertas dan syiling
    01136743799

    ReplyDelete
  42. Sy ada duit kertas rm5 lama rm2 siling rm1 20sen 10 sen 1sen kalau ada yg berminat bole whatsapp sy d no 01123051605

    ReplyDelete
  43. Saya nak jual duit kertas Rm1 lama dan Rm2 lama

    ReplyDelete
  44. Saya nak jual duit lama rm10 rm2 rm1 rm5 ada yg nak bli wsap ja 0176331038

    ReplyDelete
  45. Saya ada 200 pcs duit lama cyling siapa mahu beli coll +6738841613 julse.

    ReplyDelete
  46. assalamualaikum sy ade duit lama mint manat utk dijual wassup 0123404288

    ReplyDelete
  47. Rm1 Syiling lama Malaysia Tahun 1986-1990 , Tinggal Sekeping sahaja ,Berminat call Atau WhatsApp 0193751301

    ReplyDelete
  48. Sya ad syiling 50sen terbelah tengah tahun 1967 ad spe² yg mnat atau ingin mmbeli sila hbungi no 01111854483 atau w,sup 0176229936

    ReplyDelete
  49. Sya ada duit syiling dngn krtas lama ni

    ReplyDelete
  50. Saya ada wang kertas lama blh pm sya 0136576778

    ReplyDelete
  51. Saya ade duit kertas lama nk dijual boleh pm saya dengan segera. 01160914587

    ReplyDelete
  52. saye ade duit rm 2 ringgit lama dan rm1 boleh pm 0176948735

    ReplyDelete
  53. (1)DIE GRATIA 1809 FERDIN.VII.
    (2)QUEEN VICTORIA 1€ENT 1974.
    (3)$1 BANK NEGARA MALAYSIA 1959-1969
    DYMM SPD TUANKU ISMAILNASIRUDDIN SHAH.
    (4)$1 SAMBUTAN ABAD 15 GAMBAQ KAABAH.
    (5)$1 SYILING 1971
    (6)DUIT KERTAS 1RGGT LAMA SING ISMAIL MD
    ALI.
    BERMINAT!!!
    WASAP 0167200322

    ReplyDelete
  54. SAYA ADA DUIT SYILING RM1... CALL 0162961011/01123368806 - RM 16K.

    ReplyDelete
  55. Saya ada duit rm10 lama..sign aishah..boleh contac saya 0174144962

    ReplyDelete
  56. Su ada lma.yg brnilai 2rgt..1rgt..mlysa and singPore

    ReplyDelete
  57. Ingin dilepaskan
    Duit united states 1799
    Harga boleh runding
    No saya 01173254505

    ReplyDelete
  58. Saya masih ada sekarang,jika masih berminat pm 0174097319

    ReplyDelete
  59. Assalamualaikum. Saya nak jual duit syiling lama. Contact number saya 0162195364..

    ReplyDelete
  60. Sy ada wang kertas lama siri 1 untuk dijual...blh whsp sy? 0133428631

    ReplyDelete
  61. Saya ada terjumpa duit siling rm0.10 berwarna macam gangsa tapi tahun dah kurang jelas

    ReplyDelete

Powered by Blogger.